Niniejszy Regulamin określa zasady i warunki wykonywania usług w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania przesyłek przez firmę PTP DARECKY. Niniejszy Regulamin określa także zasady odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zleconych usług. Regulamin obowiązuje Klientów, pracowników PTP DARECKY oraz podmioty współpracujące z PTP DARECKY przy wykonywaniu usług.
Zakres działalności PTP DARECKY obejmuje obszar całej Unii Europejskiej. PTP DARECKY świadczy usługi na rzecz osób fizycznych, prawnych, jak i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej. PTP DARECKY zastrzega sobie prawo przekazywania zleceń transportowych firmom zewnętrznym, z którymi PTP DARECKY ma podpisaną stosowną umowę handlową.
§1. Definicje:
Na potrzeby niniejszego Regulaminu, użyte poniżej określenia oznaczają:
Cennik – wykaz opłat za usługi,
Klient – odpowiednio: nadawca, odbiorca,
Kurier – osoba działająca w imieniu i na rzecz PTP DARECKY, wykonująca na rzecz klientów część usługi, na zasadach określonych w regulaminie,
Potwierdzenie Nadania (PN) – dokument wypełniany przez PTP DARECKY, stanowiący dowód zawarcia umowy o świadczenie usługi,
Miejsce Dostawy – wskazane przez klienta w PN miejsce doręczenia Paczki,
Nadawca – osoba, która wydaje paczkę kurierowi wraz z PN ,
Odbiorca – wskazany w dokumencie PN podmiot, któremu ma być wydana paczka w miejscu dostawy,
Paczka – rzeczy opakowane w sposób wymagany lub zwyczajowo przyjęty, zlecone przez Klienta do przyjęcia, przemieszczenia i doręczenia na podstawie jednego dokumentu PN
Przewoźnik – PTP Darecky z siedzibą w 55-100 Trzebnica, Głuchów Górny 168, Polska, nr NIP: PL9151083879 będąca pośrednikiem usługi transportowej na zlecenie nadawcy, odbiorcy przesyłki lub osoby trzeciej.
Zamówienie – szczegółowe dane dotyczące danego zamówienia wysłane ze strony firmowej www.darecky.pl poprzez wypełnienie formularza „zamów kuriera” na naszą skrzynkę e-mailową.
§2. Zawarcie i warunki umowy na Świadczenie Usług:
- Zawarcie umowy o świadczenie usługi następuje przez przyjęcie przez PTP Darecky paczki do przemieszczenia i doręczenia wraz z dokumentem PN wystawionym dla nadawcy, na którym przewoźnik potwierdza jej przyjęcie.
- Nadawca nadając paczkę automatycznie potwierdza, że zapoznał się z treścią niniejszego Regulaminu i że akceptuje wszystkie jego postanowienia, które tym samym stają się integralną częścią zawartej umowy; ponadto oświadcza, że zawartość paczki jest właściwa i zgodna ze stanem rzeczywistym.
- Kurier odbierający paczkę nie jest upoważniony do dokonywania ani przyjmowania zmian lub uzupełnień warunków określonych w Regulaminie.
- PTP Darecky nie jest związany ustnymi lub pisemnymi instrukcjami poczynionymi przez klienta lub kuriera na paczce lub zleceniu sprzecznymi z przepisami prawa lub warunkami zawartymi w Regulaminie.
§3. Obowiązki i odpowiedzialność przewoźnika:
- Przewoźnik zobowiązany jest do odebrania od nadawcy i dostarczenia do odbiorcy przesyłki w ramach wykonania usługi.
- Przewoźnik zobowiązuje się do doręczenia przesyłki do odbiorcy w terminie podanym w mailu zwrotnym wysłanym w odpowiedzi na złożone zamówienie.
- Przewoźnik zastrzega sobie możliwość wydłużenia czasu realizacji usługi z przyczyn nieleżących po stronie przewoźnika.
- Przewoźnik odpowiada za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe w czasie od jej przyjęcia do przemieszczania, aż do dostarczenia (wydania), a także za zwłokę w wykonaniu usługi.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu szkody, wyrządzonej wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania usługi, polegającej na utracie korzyści, zysków lub dochodów zarówno Zleceniodawcy, jak i osób trzecich.
- Maksymalna wartość odszkodowania jaką przewoźnik może wypłacić za szkody wynikłe z nienależytego wykonania usługi wynosi 200 Euro za pojedynczą paczkę chyba, że przewoźnik zgodził się na wyższą kwotę odszkodowania potwierdzoną w przejęciu zamówienia. Przewoźnik nie odpowiada za szkody wycenione powyżej tej kwoty a zleceniodawca godzi się na to ograniczenie składając zamówienie.
- W sytuacji gdy do powstania szkody doszło pomiędzy chwilą przyjęcia przez podwykonawcę przesyłki do przewozu a chwilą jej wydania odbiorcy, PTP DARECKY zobowiązany jest do podjęcia wszelkich czynności mających na celu umożliwienie zleceniodawcy dochodzenia roszczeń od osób biorących udział w wykonaniu zlecenia. W ramach powyższego zobowiązania PTP DARECKY składa reklamację do podwykonawcy w sposób i w terminie określonych w regulaminie podwykonawcy załączając wszystkie niezbędne dokumenty, jednocześnie informując reklamującego o sposobie i terminie jej załatwienia.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie przesyłki, albo zwłoka w realizacji usługi powstały w szczególności:
- z przyczyn występujących po stronie nadawcy albo odbiorcy, lub osoby trzeciej, którą te osoby się posługiwały, nie wywołanych winą przewoźnika,
- z właściwości rzeczy nadanych do przemieszczenia,
- wskutek działania siły wyższej, warunków pogodowych,
- z nadania przez nadawcę rzeczy, które przewoźnik zgodnie z przepisami lub regulaminem nie przyjmuje do przemieszczania,
- z braku, niedostateczności lub wadliwości opakowania paczki (przesyłki) narażonych w ten sposób na uszkodzenie,
- z niedostateczności lub niedokładności oznakowania paczki (przesyłki)
- ze szczególnej podatności przemieszczanych rzeczy na szkodę wskutek wad lub ich właściwości naturalnych
- Przewoźnik nie odpowiada za ubytek przesyłki, której wagi lub liczby sztuk rzeczy w niej zawartej nie sprawdzał w chwili przyjęcia,jeżeli dostarczy ją bez śladów naruszenia opakowania i zabezpieczeń trwałych takich jak taśma, plomba, pieczęć lakowa lub innych.
- Przewoźnik odpowiada wyłącznie za rzeczywiste, udowodnione straty poniesione przez Klienta wskutek nie wykonania lub nienależytego wykonania usługi
- W razie utraty przesyłki lub paczki odszkodowanie ustala się w wysokości odpowiadającej rzeczywistej wartości utraconej paczki, nie większej jednak niż kwota określona w punkcie 6 niniejszego paragrafu.
- Oprócz ustalonego odszkodowania przewoźnik zwraca opłatę za transport w pełnej wysokości – w razie utraty paczki, w odpowiedniej części w razie jej uszkodzenia.
- Przewoźnik odpowiada za utratę, niewykorzystanie lub nienależyte wykorzystanie dokumentów wypełnionych i załączonych przez nadawcę do dokumentu PN, chyba że nie ponosi winy. Odpowiedzialność Przewoźnika za udowodnione szkody w takim przypadku ograniczona jest do wysokości wynagrodzenia za Usługę, dla wykonania której dokumenty zostały dołączone.
- Przesyłki które nie będą odpowiednio przystosowane do transportu mogą nie zostać podjęte przez kuriera.
- Klient zlecając PTP DARECKY usługę wyraża zgodę na świadczenie usług w oparciu o postanowienia Regulaminu stanowiące ogólne warunki umów w rozumieniu postanowień Kodeksu Cywilnego. Klient powinien zapoznać się z aktualnie obowiązującą wersją Regulaminu na stronie internetowej www.darecky.pl.
- Dokonanie przez klienta zmiany dyspozycji w zakresie usługi następuje wyłącznie w formie pisemnej lub elektronicznej. W takim przypadku PTP DARECKY zastrzega sobie prawo do nie doręczenia przesyłki w ustalonym terminie oraz pobrania opłaty.
- W przypadku, gdy przewoźnik stwierdzi na jakimkolwiek etapie transportu danej paczki, iż jest ona uszkodzona, a jej uszkodzenia mogą zniszczyć sąsiadujące przesyłki (chociażby przez cieknące z jej wnętrza płyny, lub potłuczone szkło) to zastrzegamy sobie prawo do rozpakowania i przepakowania niezniszczonych rzeczy do nowego kartonu. W takim przypadku robione są zdjęcia paczki oraz jej zawartości oraz spisywany jest protokół zniszczenia. Paczka jest oznaczana w widoczny sposób.
§4. Obowiązki Klienta:
- Nadawca jest zobowiązany przekazać przesyłkę przewoźnikowi w stanie umożliwiającym prawidłowe wykonanie usługi i wydanie przesyłki bez ubytku i uszkodzenia.
- Nadawca zapewnia i gwarantuje, że:
- paczka została właściwie opisana, adres odbiorcy został dokładnie, czytelnie wypełniony, podano numer telefonu nadawcy i odbiorcy, paczki oznaczone zostały właściwymi danymi adresowymi,
- paczka została właściwie opakowana w sposób zabezpieczający ją przed utratą, ubytkiem lub uszkodzeniem oraz umożliwiający wydanie jej odbiorcy bez ubytku lub uszkodzenia,
- zawartości paczki nie stanowią rzeczy wyłączone z usług, zgodnie z paragrafem V regulaminu,
- nadawca jest odpowiedzialny wobec przewoźnika za szkody wyrządzone osobom, wyposażeniu innym przesyłkom, jak również za wszelkie koszty wynikłe z wadliwego stanu paczki, braku lub wadliwości jej opakowania, albo nienależytego wykonania czynności załadunkowych,
- nadawca jest odpowiedzialny wobec przewoźnika za niewłaściwe wypełnienie dokumentów na podstawie których wykonana ma być usługa, w tym za wpisanie danych niezgodnych z rzeczywistością, nieścisłych, niepełnych lub wpisanych w niewłaściwych miejscach.
- Nadawca zobowiązany jest oddać przesyłkę w opakowaniu. Opakowanie powinno między innymi:
- być odpowiednio wytrzymałe, zamknięte i zabezpieczone skutecznym środkiem, takim jak taśma samoprzylepna,
- uniemożliwiać dostęp do zawartości bez pozostawienia widocznych śladów, być odpowiednio opisane, gdy wymagają tego właściwości lub zawartość przesyłki. W opakowaniu przesyłki nie wolno stosować zabezpieczeń mogących uszkodzić tę lub/i inne przewożone przesyłki,
- wszystkie sprzęty elektroniczne (komputery, laptopy, monitory, itp.) muszą być w oryginalnym opakowaniu, które jest w odpowiedni sposób przygotowane do transportu drogowego,
- zabrania się łączenia paczek ze sobą. W przypadku odłączenia się części paczki jej zlokalizowanie jest bardzo trudne.
- Składając zlecenie klient zobowiązany jest przekazać przewoźnikowi następujące informacje, niezbędne do wykonania usługi:
- dane nadawcy: nazwa firmy lub imię i nazwisko nadawcy,
- adres nadawcy, w tym kod pocztowy,
- telefon kontaktowy do nadawcy,
- datę nadania przesyłki (w razie nie podania przyjmowany jest najbliższy możliwy termin),
- dane odbiorcy: nazwa firmy lub imię i nazwisko odbiorcy,
- adres odbiorcy, w tym kod pocztowy,
- telefon kontaktowy do odbiorcy
- liczbę paczek i wagę przesyłki,
- W przypadku powyżej 31,5kg nadawca zobowiązany jest pomóc kierowcy w odbiorze lub doręczeniu paczki zgodnie z zasadami BHP na terenie Polski.
§5. Rzeczy wyłączone z usług:
-
-
- rzeczy, których przemieszczanie jest zabronione na podstawie przepisów prawa lub umów, konwencji czy porozumień międzynarodowych, których stroną jest Polska,
- gotówkę, znaki pieniężne, bony towarowe i inne dokumenty płatnicze, czeki, karty płatnicze i kredytowe, druki akcyzy, papiery wartościowe, metale i kamienie szlachetne oraz wyroby z nich, wyroby jubilerskie,
- żywe zwierzęta i rośliny,
- materiały łatwopalne i wybuchowe, substancje żrące,
- broń i amunicję,
- produktów leczniczych w rozumieniu ustawy Prawo Farmaceutyczne, komponentów do produkcji produktów leczniczych, narkotyki oraz substancje psychotropowe i halucynogenne,
- rzeczy łatwo psujących się,
- przedmioty, dla których wymagane jest oznakowanie znakami akcyzy (alkohol, artykuły tytoniowe),
- PTP DARECKY nie przyjmuje do przemieszczania i doręczenia paczek zawierających słoiki, przetwory,farby, oleje inne płyny powyżej 100ml,
- Uwaga: przesyłanie alkoholu, artykułów tytoniowych jest bezwzględnie
zabronione. Próba wysłania grozi konfiskatą oraz karą. Jednocześnie PTP DARECY obciąża nadawcę lub odbiorcę takiej przesyłki karą w wysokości – 1500eur plus koszty dodatkowe będące następstwem próby przewiezienia rzeczy niedozwolonych jak np. kary służby celnej, - Sprzęt elektroniczny przewożony bez opakowań oryginalnych wraz z wszelkimi wypełniaczami ( styropian, inne zabezpieczenia producenta) lub zapakowany zbiorczo nie podlega ubezpieczeniu i jest przewożony tylko na odpowiedzialność nadawcy/odbiorcy,
- Szkło jak i ceramika przewożone w paczkach nie podlega ubezpieczeniu.(słoiki, szklanki, kieliszki, lampy,umywalki,talerze itp.)
- Wszelkie płyny przewożone w paczkach oraz szkody spowodowane ich wylaniem w paczkach nie podlegają ubezpieczeniu.
-
§6. Wynagrodzenie:
- Wysokość wynagrodzenia za świadczenie usługi określona jest w cenniku. Aktualny cennik dostępny jest dla każdego klienta na stronie internetowej: www.darecky.pl
PTP DARECKY zastrzega sobie możliwość dokonywania zmian cennika, który obowiązywać będzie po upływie tygodnia od dnia jego ogłoszenia na stronie internetowej. - Opłata za przesyłki następuje według obowiązującego cennika i umowy. Terminy i formy płatności uzgadniane są każdorazowo z nadawcą.
- Nadawca ponosi odpowiedzialność za uzasadnione koszty i wydatki poniesione przez PTP DARECKY (włącznie z kosztami przechowywania) za straty, podatki, opłaty celne, kary, mandaty i inne jakie PTP DARECKY może ponieść oraz z tytułu roszczeń podniesionych przeciw PTP DARECKY, z powodu nie spełnienia przez paczkę któregokolwiek z ograniczeń, wymogów lub oświadczeń określonych w niniejszym regulaminie lub z powodu odmowy lub zawieszenia wykonywania usług lub zwrotu przesyłki przez DARECKY (lub podwykonawcę), zgodnego z niniejszym regulaminem.
§7. Reklamacje:
- W przypadku uszkodzenia lub ubytku przesyłki przedstawiciel PTP DARECKY obowiązany jest spisać protokół w obecności odbiorcy, w którym ujęta będzie data i godzina doręczenia oraz opis uszkodzenia lub ubytku przesyłki. Prawidłowo sporządzony protokół (podpisany przez odbiorcę i przedstawiciela PTP DARECKY) jest podstawą do przyjęcia reklamacji.
- Roszczenia z tytułu nienależytego wykonania umowy o świadczenie usługi wygasają wskutek przyjęcia przesyłki bez zastrzeżeń. Nie dotyczy to jednak roszczeń z tytułu niewidocznych w chwili wydania ubytków lub uszkodzenia przesyłki. Odpowiedzialność przewoźnika w takim przypadku zachodzi tylko wtedy gdy klient udowodni, że do szkody doszło w czasie od przyjęcia przesyłki do przemieszczania, aż do chwili jej wydania.
- Reklamacje z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług może składać wyłącznie klient, który zlecił ich wykonanie. Reklamacje złożone przez inne osoby zostaną im zwrócone z pouczeniem o osobie uprawnionej do złożenia reklamacji.
- Reklamacje należy składać drogą mailową do info@darecky.pl w terminie 2 (dwóch) dni licząc od dnia doręczenia, a w razie utraty przesyłki – w terminie 14 (czternastu) dni licząc od dnia przyjęcia przesyłki przez przewoźnika do przemieszczania, pod rygorem utraty prawa do ewentualnych roszczeń.
- Jeżeli z reklamacją występuje inna osoba niż klient, który zlecił usługę, powinna ona dołączyć dokument przelewu praw, albo pełnomocnictwo.
- Po zgłoszeniu faktu szkody lub utraty przesyłki klient powinien dostarczyć wszelkie dokumenty niezbędne do przeprowadzenia procesu reklamacji w ciągu 14 (czternastu) dni od daty zgłoszenia reklamacji.
- Reklamacja powinna być rozpatrzona w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia pełnej reklamacji wraz z niezbędnymi dokumentami.
- Pełna pisemna reklamacja powinna zawierać:
- oznaczenie firmy, siedziby i adresu reklamującego oraz numer rachunku bankowego, na który należy przesłać ewentualne odszkodowanie kwotę roszczenia wraz z uzasadnieniem,
- podstawę reklamacji (opis sytuacji),
- odpowiednie dokumenty uzasadniające wysokość roszczenia (oryginał faktury VAT zakupu, rachunki, paragony lub kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem, kalkulacja kosztów wytworzenia, inne dokumenty potwierdzające wysokość roszczenia),
- kopię protokołu o stanie przesyłki / kopię protokołu szkody.
- Przewoźnik może zażądać od reklamującego dodatkowych dokumentów koniecznych do rozpatrzenia reklamacji.
- W przypadku zniszczenia, uszkodzenia przesyłki reklamacja powinna zawierać zdjęcia wskazujące na rzeczywiste uszkodzenia zarówno opakowania (zewnętrzne uszkodzenia) przesyłki jak i jej zawartości (wewnętrzne uszkodzenia).
- Reklamacje zgłoszone po terminie, reklamacje niekompletne (nie spełniające warunków wymienionych punkcie 8 (powyżej) reklamacje uzupełnione po terminie lub reklamacje wniesione przez osobę nieuprawnioną traktuje się jak nie wniesione.
- Po rozpatrzeniu reklamacji, przewoźnik powiadamia pisemnie lub drogą mailową reklamującego o sposobie załatwienia reklamacji, ewentualnym odszkodowaniu oraz terminie i sposobie przekazania należności.
- Nadawcy/Odbiorcy nie przysługuje prawo potrącenia kwot roszczenia od aktualnych, przeszłych bądź przyszłych należności.
- Wniesienie reklamacji nie zwalnia z obowiązku uiszczenia zapłaty należności z tytułu świadczenia usług przez PTP DARECKY. Brak opłaty może być powodem do odrzucenia reklamacji.
§8. Polityka prywatności:
Nadawca wraz z podpisaniem dowodu nadania, wyraża zgodę, aby PTP DARECKY przetwarzał jego dane osobowe zawarte w dokumencie przewozowym oraz zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 o ochronie danych osobowych, Dz. U. Nr 133 poz. 883, niezbędne dla procesu realizacji przez PTP DARECKY usługi oraz dalszej współpracy. Jednocześnie Nadawcy przysługuje prawo wglądu i poprawiania swoich danych osobowych zgłoszonych PTP DARECKY.
§9. Konto w serwisie:
Konto w serwisie może założyć każda osoba chcąca zamówić usługę, bądź zainteresowana otrzymywaniem Newslettera lub korzystaniu w najbliższej przyszłości z programu lojalnościowego. Właścicielem konta pozostaje firma PTP DARECKY i zastrzega sobie prawo do blokady lub usunięcia konta osoby zarejestrowanej w serwisie, bez podania przyczyny. Zamówienia złożone poprzez użycie loginu oraz hasła zleceniodawcy będą traktowane jako złożone przez tegoż klienta.